Los hijos de los días


Fa unes poques setmanes, Eduardo Galeano li deia a Joan Barril a Catalunya Ràdio “sueño un mundo sin jerarquías”. I li deia també “yo soy uno de esos seres despreciables que adoran el fútbol”. Galeano en estat pur, un referent de quotidianitat reflexiva. Com Mario Benedetti, amb qui va impulsar el setmanari Brecha, a Montevideo, després de l’exili; com Serrat, a qui l’esmentat setmanari va atorgar el primer premi Memoria del Fuego, fa un parell d’anys, en reconeixement al compromís amb la justícia i els drets humans.

Eduardo Galeano és un uruguaià universal; les seves paraules, les seves actituds i els seus llibres són un patrimoni sentimental i cívic, construit al llarg de dècades complicades, per a diverses generacions de gent senzilla, a Amèrica Llatina i arreu. El 1971 es publicà el seu llibre més conegut  Las venas abiertas de América Latina, un assaig històric on Galeano articula una visió alternativa, des d’abaix, sobre cinc segles de dominacions i d’esperances. Des de llavors, ha anat combinant ficció, assaig, periodisme, crònica, poesia, activisme de la paraula… amb fórmules d’expressió on tots aquests registres s’han anat connectant més i més. El libro de los abrazos i El fútbol a sol y sombra, per exemple, són dues petites joies on a través de relats àgils i intensos Galeano ens proposa una mirada sobre les relacions humanes, les emocions o les estructures de poder plena de tendresa, rebel.lia i humor.  Per mi, els seus llibres més interessants.   

Acabo de llegir l’últim, Los hijos de los días, i m’ha agradat tant o més. Eduardo Galeano escriu un calendari: 366 històries breus, una per cada dia de l’any, una per pàgina, 29 de febrer inclòs (“el día de hoy tiene la costumbre de fugarse del almanaque”…). Són relats breus que van desplegant una agenda existencialista, plena d’humanitat, de noms propis, a cavall d’èpoques; i que van forjant, també, una música de fons de valors, causes i aspiracions col.lectives. En paraules del mateix Galeano: Todos los días tienen alguna historia que contar, que vale la pena escuchar. Yo creo, como los mayas, que somos hijos de los días, y por lo tanto estamos hechos de átomos pero también de historias. Y todos tenemos algo que contar, algo que vale la pena ser escuchado, y celebrado o perdonado. Todos tenemos voz, todos, pero ocurre que son muy pocos los que pueden ser escuchados”.  

He triat tres fragments de tres dies. Podien haver estat molts d’altres. L’1 de gener i el 12 d’octubre el calendari es tenyeix de diversitat i respecte, enfront l’etnocentrisme; el 17 d’octubre, Dia mundial contra la pobresa, el calendari ens formula una pregunta de resposta ja inevitable. 

I no m’he pogut estar, finalment, de deixar-vos un enllaç a una entrevista recent a Eduardo Galeano a TV3, on parla sobre el Barça i Messi, des de la seva condició de futbolero, i d’admirador del joc alegre i solidari del Barça. 

1 de Gener:
“Hoy no es el primer día del año para los mayas, los judíos, los árabes, los chinos y otros muchos habitantes de este mundo. La fecha fue inventada por Roma, la Roma imperial y bendecida por la Roma vaticana, y resulta más bien exagerado decir que la humanidad entera celebra este cruce de la frontera de los años. Pero eso sí, hay que reconocerlo, el tiempo es bastante amable con nosotros, sus fugaces pasajeros, y nos da permiso para creer que hoy puede ser el primero de los días, y para querer que sea alegre como los colores de una verdulería”.

12 d’octubre.
“En 1492, los nativos descubrieron que eran indios, que vivían en América, que estaban desnudos, que existía el pecado, descubrieron que debían obediencia a un rey y a una reina de otro mundo y a un dios de otro cielo, y que ese dios había inventado la culpa y el vestido, y había mandado que fuera quemado vivo quien adorara al sol y a la luna, y a la tierra y a la lluvia que la moja”

17 d’octubre
“La pobreza no estalla como las bombas, ni suena como los tiros. De los pobres, sabemos todo: en qué no trabajan, qué no comen, cuánto no pesan, cuánto no miden, qué no tienen, qué no votan, en qué no creen. Sólo nos falta saber por qué los pobres son pobres. ¿ Será porque su desnudez nos viste y su hambre nos da de comer ?

Eduardo Galeano i el Barça.