17 de juny, 2012
Los hijos de los días
Fa unes poques setmanes, Eduardo Galeano li deia a Joan
Barril a Catalunya Ràdio “sueño un mundo
sin jerarquías”. I li deia també “yo
soy uno de esos seres despreciables que adoran el fútbol”. Galeano en estat
pur, un referent de quotidianitat reflexiva. Com Mario Benedetti, amb qui va
impulsar el setmanari Brecha, a Montevideo, després de l’exili; com
Serrat, a qui l’esmentat setmanari va atorgar el primer premi Memoria del
Fuego, fa un parell d’anys, en reconeixement al compromís amb la justícia i
els drets humans.
Eduardo Galeano és un uruguaià universal; les seves
paraules, les seves actituds i els seus llibres són un patrimoni sentimental i
cívic, construit al llarg de dècades complicades, per a diverses generacions de
gent senzilla, a Amèrica Llatina i arreu. El 1971 es publicà el seu llibre més
conegut Las venas abiertas de América
Latina, un assaig històric on Galeano articula una visió alternativa, des
d’abaix, sobre cinc segles de dominacions i d’esperances. Des de llavors, ha
anat combinant ficció, assaig, periodisme, crònica, poesia, activisme de la
paraula… amb fórmules d’expressió on tots aquests registres s’han anat
connectant més i més. El libro de los abrazos i El fútbol a sol y sombra,
per exemple, són dues petites joies on a través de relats àgils i intensos
Galeano ens proposa una mirada sobre les relacions humanes, les emocions o les
estructures de poder plena de tendresa, rebel.lia i humor. Per mi, els seus llibres més interessants.
Acabo de
llegir l’últim, Los hijos de los días, i m’ha agradat tant o més. Eduardo
Galeano escriu un calendari: 366 històries breus, una per cada dia de l’any,
una per pàgina, 29 de febrer inclòs (“el
día de hoy tiene la costumbre de fugarse del almanaque”…). Són relats breus
que van desplegant una agenda existencialista, plena d’humanitat, de noms
propis, a cavall d’èpoques; i que van forjant, també, una música de fons de
valors, causes i aspiracions col.lectives. En paraules del mateix Galeano: “Todos los días
tienen alguna historia que contar, que vale la pena escuchar. Yo creo, como los
mayas, que somos hijos de los días, y por lo tanto estamos hechos de átomos
pero también de historias. Y todos tenemos algo que contar, algo que vale la
pena ser escuchado, y celebrado o perdonado. Todos tenemos voz, todos, pero
ocurre que son muy pocos los que pueden ser escuchados”.
He triat tres fragments de tres dies. Podien haver estat molts
d’altres. L’1 de gener i el 12 d’octubre el calendari es tenyeix de diversitat
i respecte, enfront l’etnocentrisme; el 17 d’octubre, Dia mundial contra la
pobresa, el calendari ens formula una pregunta de resposta ja inevitable.
I no m’he pogut estar, finalment, de deixar-vos un enllaç a una
entrevista recent a Eduardo Galeano a TV3, on parla sobre el Barça i Messi, des
de la seva condició de futbolero, i d’admirador del joc alegre i solidari del
Barça.
1 de Gener:
“Hoy no es el primer día del año para los mayas, los judíos, los
árabes, los chinos y otros muchos habitantes de este mundo. La fecha fue
inventada por Roma, la Roma imperial y bendecida por la Roma vaticana, y
resulta más bien exagerado decir que la humanidad entera celebra este cruce de
la frontera de los años. Pero eso sí, hay que reconocerlo, el tiempo es
bastante amable con nosotros, sus fugaces pasajeros, y nos da permiso para
creer que hoy puede ser el primero de los días, y para querer que sea alegre
como los colores de una verdulería”.
12 d’octubre.
“En 1492, los nativos descubrieron que eran indios, que vivían
en América, que estaban desnudos, que existía el pecado, descubrieron que
debían obediencia a un rey y a una reina de otro mundo y a un dios de otro
cielo, y que ese dios había inventado la culpa y el vestido, y había mandado
que fuera quemado vivo quien adorara al sol y a la luna, y a la tierra y a la
lluvia que la moja”
17 d’octubre
“La pobreza no estalla como las bombas, ni suena como los tiros.
De los pobres, sabemos todo: en qué no trabajan, qué no comen, cuánto no pesan,
cuánto no miden, qué no tienen, qué no votan, en qué no creen. Sólo nos falta
saber por qué los pobres son pobres. ¿ Será porque su desnudez nos viste y su
hambre nos da de comer ?
Eduardo Galeano i el Barça.
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Eduardo Galeano,
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