25 de juny, 2012
Un any de CiU a Barcelona. Política d'esquenes a la gent
Diumenge vinent es complirà el primer any de govern de CiU a Barcelona. Un
govern amb ben poca vinculació emocional amb la gent que ho passa malament, amb
la majoria; i un govern amb ben poca vinculació emocional amb la gent que
lluita i construeix alternatives. Tres elements de balanç d’aquest primer any:
a)
un govern de l’1%
CiU (més enllà de BCN) té un projecte polític d’involució en el model de
societat: influència, privilegis i riquesa intocables; drets socials i civils
al mínim, aposta ambiental nul.la. I aquest projecte l’aplica a Barcelona. L’aplica
no per mitjà d’un model de ciutat global i ben vertebrat, sinó per mitjà d’un
degoteig que no s’atura. Un degoteig de gir a la dreta, antiecològic i
autoritari.
·
CiU no
prioritza l’acció contra la crisi, i exclou la lluita contra l’atur de la seva
estratègia econòmica. Aposta per Eurovegas i reforma laboral, en contradicció
frontal amb el model d’economia productiva i sostenible del Pla Estratègic
Metropolità. No ha convocat el Pacte per l’Ocupació de
Qualitat. No hi ha ni una sola política d’ocupació juvenil en les 30 mesures de BCN Creixement. I ara
retalla Barcelona Activa, desmantellant les eines públiques de foment de l’ocupació
·
Polítiques de retallades i
privatització en serveis públics municipals que són pilars bàsics en la dimensió
de proximitat de l’estat de benestar. Això ha passat en el transport públic
(increment de tarifes i retallada de serveis); i en educació (escoles bressol,
supressió de la 6ª hora, increment de ràtios…).
·
Les retallades han anat de la
mà de la involució ecològica, del retorn a les velles polítiques del gris. No
hi ha futur sense mobilitat sostenible. CiU en canvi ha actuat a Barcelona com
l’expressió política del lobby dels cotxes. Però tampoc hi ha futur sense
compromís amb la qualitat de l’aire i la protecció del clima: CiU redueix un
20% la despesa ambiental; i manté una aposta tan anacrònica i antiecològica com
uns Jocs d’Hivern en una ciutat mediterrània.
·
Si l’aposta ambiental ha
deixat d’existir, el model urbanístic ha començat a girar, en una direcció molt
clara: es debilita l’urbanisme dels barris i es promou l’urbanisme del luxe i
la banalitat. S’impulsen la marina per super-iots, el Blau Ictínea i Eurovegas; s’atura la Llei de Barris, pretenen fer marxa enrere al Pla
d’Usos de Ciutat Vella, i a Can Batlló cedeixen a les exigències de benefici
d’una gran immobiliària per sobre de l’interès públic.
·
CiU ha apostat per una visió
autoritària sobre l’espai públic i la convivència: enduriment de l’ordenança
del civisme en matèria de prostitució; manteniment de les multes a persones sense llar; rebuig al tancament del
CIE; retallada de drets civils a remolc del govern de la Generalitat (web per la delació, redades als barris)
b)
un govern que ni planta cara i ni lidera
La feblesa del govern de Xavier Trias, un govern en minoria sovint derrotat
en Plenari (Llei de Barris, Glòries, Blau Ictinea…) o bé a remolc del PP
(ordenances fiscals i pressupost), s’ha projectat en incapacitat política cara
enfora.
·
Xavier Trias no ha plantat
cara a cap de les retallades de la Generalitat que han afectat la gent i els
barris de Barcelona. Ha optat per silencis de complicitat. Complicitat: amb
retallades del 30% en equipaments culturals o del 20% en educació; amb el
tancament de serveis d’urgències sanitàries als barris; amb la retallada d’unes
50.000 prestacions socials a BCN (ajuts al lloguer, dependència moderada,
RMI). Aquesta actitud ha aplanat el camí
a uns pressupostos de l’estat que
maltracten la ciutat (ni un euro per als accessos ferroviaris definitus al port
i a l’aeroport; retallada de 40m a l’ATM), menystenen l’autonomia local i
amplien el desmantellament dels drets socials (93m menys per PAO, reducció a la
meitat del Pla Concertat de SS).
·
Xavier Trias tampoc no ha
liderat, ha estat incapaç de fer respectar els acords institucionals de
l’Ajuntament i d’acomplir els seus propis compromisos enfront de la Generalitat
i l’Estat. Cap exigència o cap resultat.
Barcelona és avui una ciutat sense veu i sense capacitat d’exigència. Amb un Alcalde i un govern que ni planten cara ni lideren la ciutat, en un entorn complicat de retallades i de menysteniment de Barcelona.
c)
un govern que fa política d’esquenes a la gent
El govern impulsa el seu projecte d’involució en el terreny social,
ecològic i de les llibertats a partir d’una forma de fer política poc transparent i poc participativa. Es produeix un
afebliment de la dimensió d’implicació de la ciutadania: una manera de governar
de baixa intensitat democràtica.
CiU impulsa: a) una lògica de degradació dels espais de participació que li
poden resultar incòmodes; b) genera espais a mida (Taula Barcelona Creixement);
i c) rebutja iniciatives d’aprofundiment democràtic com acordar les inversions
socials en el marc de l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva. Les
polítiques de l’1% resulten incompatibles amb la transparència i la
participació: Xavier Trias permet tancar urgències sense convocar els consells
de salut; imposa el canvi del model 0-3 sense el més mínim diàleg amb la
comunitat educativa; suprimeix busos sense convocar els consells de barri; a
Ciutat Vella és més sensible als hotelers que als veïns i les veïnes; està molt
més a prop del RACC que del BACC, i ben lluny de la gent jove que no pot
emancipar-se.
En síntesi, el govern de
CiU és business-friendly, però no és el govern de les persones. Vehicula
interessos minoritaris i poderosos, però no representa els valors i les
aspiracions de la majoria; expressa un projecte polític tendent a convertir
serveis en àrees de negoci, i drets en mercaderies; està més a prop de
l’especulació que de l’urbanisme, dels cotxes i la contaminació que de
l’ecologia i el medi ambient, del luxe i la banalitat que dels barris i les
classes populars.
Labels:
balanç de govern,
Barcelona,
política municipal,
Trias
Subscriure's a:
Comentaris del missatge
0 comments:
Publica un comentari a l'entrada