25 de desembre, 2012
Contra els desnonaments a Barcelona
A l’últim
Plenari de l’any, el grup municipal d’ICV-EUiA vam presentar una proposició
sobre accions per aturar els desnonaments a Barcelona. Va ser aprovada amb els
vots de totes les forces polítiques menys el PP. Aquest fet implica un pas
endavant qualitatiu; mai l’Ajuntament havia arribat tan lluny, amb tanta profunditat i
amb tanta concreció pel que fa a compromisos contra les execucions hipotecàries
i els desnonaments a la ciutat. Us deixo una versió de síntesi del que va ser
la meva intervenció en el Plenari en defensa de la proposició.
Constatem amb
més força cada dia que els desnonaments són –al costat de l’atur- els impactes
més durs sobre la població d’una crisi financera que porta la injustícia inscrita
en el seu ADN. Perquè és injust que qui no té cap responsabilitat en el
col.lapse del captialisme financer pagui les conseqüències fins a l’extrem
inhumà de perdre l’habitatge. Perquè és igualment injust que els culpables
directes de la crisi se’n surtin amb tota impunitat i sense cap element de redistribució
justa dels sacrificis. La realitat és contundent: 10.000 execucions
hipotecàries i desnonaments a Barcelona des de l’inici de la crisi, amb alguns
barris especialment colpejats, com Ciutat Meridiana, on els desnonaments són
una realitat quotidiana.
En el terreny de
les respostes populars, la PAH aconsegueix de forma creixent articular la
solidaritat veïnal i ampliar els nivells de consciència social per aturar els
desnonaments. La Plataforma és també el principal motor ciutadà en clau
propositiva, com ho demostra l’actual ILP sobre la dació en pagament. En el
terreny polític-institucional, és ja inajornable aportar solucions justes i
valentes. No podem seguir donant l’esquena a un drama social que s’ha cobrat desenes
de vides i molt patiment invisible. Avui és evident que el comportament
antisocial, cruel, de les entitats bancàries és incompatible amb un mínim de
sensibilitat humana. El dilema és ben clar: o amb la voracitat dels bancs, o
amb els drets de les persones. No queda massa temps ni espai per als matissos.
Cal portar aquest dilema al terreny de les respostes polítiques. I optar; sense
ambigüitats.
Què hem tingut
fins ara ? Per part del govern de l’estat un codi de bones pràctiques i un decret que,
llegits des de la magnitud del problema social, semblen escrits al dictat dels
interessos dels bancs. Vergonyosos i inútils. I per part del govern de la
Generalitat retallades (supressió de la convocatòria d’ajuts socials al lloguer
el 2011 i el 2012) i aliniament a Madrid amb la guàrdia pretoriana dels
privilegis bancaris i de la propietat immobiliària: CiU no ha votat mai a favor
de la dació en pagament, i Duran Lleida va promoure el desnonament exprés, amb
el suport del PSOE i del PP. L’Ajuntament de Barcelona no ha restat al marge del
problema. El Plenari de Març del 2011 ja va aprovar instar la modificació de la
normativa estatal per incorporar la dació en pagament, i el d’Octubre va
acordar la creació d’una Comissió Mixta amb presència d’entitats per enfortir
tant les accions preventives (mediació, prestacions…) com les reactives (taula
d’emergències, cessió d’habitatges buits…) enfront la dinàmica dels
desnonaments. La pràctica però ha quedat molt lluny, massa lluny, del que es
podia haver fet.
Cal un pas
endavant qualitatiu: s’ha esgotat el temps de les bones paraules i les
mediacions voluntàries respecte la voracitat dels bancs; s’ha acabat el temps
dels pedaços legislatius de la vergonya; s’ha acabat el temps de la timidesa en
les polítiques municipals. En aquest escenari, la proposició presentada (i
aprovada) al Plenari incorpora dues dimensions:
·
Aprofundir l’exigència a l’Estat i a la Generalitat. a)
suspensió de les execucions hipotecàries en tots els casos de domicili habitual
i insolvència sobrevinguda; b) manteniment d’aquesta suspensió fins que no es
dugui a terme una modificació normativa substancial que incorpori la dació en
pagament, la derogació del desnonament exprés i la garantia de permanència de
la persona deutora sota fórmules de lloguer social; c) un mínim del 30% dels
pisos del banc dolent a disposició dels Ajuntaments per a lloguer i emergència
social; d) nova convocatòria de prestacions permanents d’ajut social al lloguer
per part de la Generalitat.
·
Aprofundir les polítiques municipals de prevenció dels
desnonaments i de suport a les persones en risc i afectades. a) compromís
municipal d’instar als bancs amb els que opera l’Ajuntament a suspendre totes
les execucions hipotecàries; b) partida mínima de 3 milions € d’ajuts econòmics
de serveis socials en casos de risc de pèrdua de l’habitatge; c) garantia de
reallotjament preferentment en el territori de residència per mitjà de
l’enfortiment de la taula d’emergència, la cessió de pisos buits d’entitats
bancàries a l’Ajuntament; c) la creació d’un mínim de 400 places d’habitatge
dotacional per a persones vulnerables.
Es tracta d’un full de ruta potent, l’Ajuntament pren partida per la
suspensió de totes les execucions hipotecàries i desnonaments. I alhora
factible, l’Ajuntament referma compromisos d’acció específics, però els amplia
substancialment: els recursos d’ajuts econòmics es doblen i les places
d’allotjament social vinculades a desnonaments creixen més d’un 50%. ICV-EUiA
hem estat els impulsors de la proposta –que no hagués estat mai possible sense
la lluita social de la PAH- a partir d’ara serem impulsors del seu estricte
acompliment.
Labels:
desnonaments
Subscriure's a:
Comentaris del missatge
0 comments:
Publica un comentari a l'entrada