26 de maig, 2012
De maratons i pobresa
La pobresa, entesa com la manca de recursos econòmics per a cobrir les
necessitats bàsiques, està creixent a conseqúència de la crisi i de les
retallades socials. L’exclusió, entesa com la manca d’accés als mecanismes de desenvolupament
humà (treball i habitatge digne, educació al llarg de tota la vida, salut,
vincles afectius, xarxes comunitàries, participació política…) està també
creixent en moltes de les seves dimensions. Però ni la pobresa ni l’exclusió
apareixen amb la crisi. Totes dues venien de la mà d’un model de creixement
desigual i insostenible; i d’unes relacions socials de jerarquia, privilegi i
dominació. Sí, d’unes relacions capitalistes; i també desarrollistes,
patriarcals, racistes, burocràtiques, adultocràtiques, i creadores de solituds,
estigmes i marginacions.
L’acció contra la pobresa s’ha pensat i
practicat des de dues perspectives clàssiques. D’una banda, la que defensa polítiques socials estructurals (salut, educació,
ocupació, habitatge, pensions…) configuradores d’una ciutadania social
universal; d’un estat de benestar potent,
finançat per una fiscalitat directa i progressiva, i concretat en un sistema de serveis públics per tothom. D’altra banda, la que s’oposa a tot l’anterior,
i defensa una societat de mercat complementada per algunes polítiques públiques
de caràcter assistencial i, sobretot, per entitats socials que treballen de
forma reactiva en suport de les persones i col.lectius més empobrits. Per
entendre’ns, la primera correspon a l’esquerra convencial (en ella no hi caben,
ni calen, les maratons de la pobresa); la segona correspon a la dreta
convencial (en ella, les retallades socials públiques i la promoció de maratons
de la pobresa són dues cares de la mateixa moneda).
Ara, a Catalunya estem instal.lats en aquesta segona perspectiva. La marató
de TV3 és un component més del model de substitució de drets per assistència;
de serveis públics per caritat. Aquesta és la concepció que la impulsa i on s’inscriu. El que no vol dir que el conjunt de persones o entitats que hi participen estiguin
d’acord amb el model. Moltes entitats venen d’una llarga trajectòria de
construcció de drets socials, i moltes persones ho faran orientades per valors
de solidaritat.
Cal seguir lluitant contra la consolidació d’aquesta perspectiva neoliberal
–la que expressen en termes polítics els governs de CiU a Barcelona i
Catalunya, i del PP a l’estat espanyol- però per fer-ho, crec, hem de superar
també els límits del model de benestar arrelat en la cultura predominant de
l’esquerra clàssica.
Tres límits. D’una banda, amb les polítiques socials no
n’hi ha prou: cal qüestionar per la via dels fets –i no només de forma
declarativa- el nucli de les relacions econòmiques i financeres predominants,
amb tota la radicalitat i audàcia que calgui. D’altra banda, amb les polítiques
tradicionals de benestar (salut, educació, pensions, ocupació, habitatge…)
tampoc n’hi ha prou: cal situar en el nucli de l’estratègia pública la renda
bàsica de ciutadania i les polítiques de proximitat (escoles bressol, atenció domiciliària,
vida independent, emancipació juvenil, nous usos del temps, envelliment
actiu…). Per últim, només amb polítiques públiques tampoc n’hi ha prou: cal
activar valors, actituds i pràctiques de solidaritat en clau associativa i
comunitària, vehiculades per entitats, xarxes i moviments de tota mena. En
aquesta perspectiva: anticapitalista, de drets socials, de quotidianitat
transformadora i de fraternitat associativa, fins i tot les maratons contra la
pobresa poden tenir el seu lloc.
Labels:
Inclusió social,
Pobresa,
polítiques socials,
retallades
Subscriure's a:
Comentaris del missatge
1 comments:
Sóc profe de secundària (i vaig ser alumna teva a la facultat, per cert). A classe de ciutadania aquesta setmana parlavem de la Marató. Els alumnes de secundària van dir que les maratons de TV3 sempre havien estat centrades en malalties: els diners recollits servirien per investigar-ne les causes i buscar sol·lucions. Però aquesta marató va ser diferent per vàries coses: per les dates, perquè la pobresa no és una malaltia, i perquè amb els diners recollits ni s'investigaran les causes ni es trobaran sol·lucions. Molt bon article.
Irene de Manuel
Publica un comentari a l'entrada