04 de maig, 2019
Del dret a la ciutat al dret a la metròpoli
Article publicat a Barcelona Metròpolis (Abril 2019)
Del dret a
la ciutat...
Sota les llambordes de la primavera de París no hi havia arena
de platja, però arrelaven llavors de llibertat. I de dret a la ciutat. Era 1968, i Henri Lefebvre publicava ‘le droit à la ville’, on plantejava
retornar les claus d’un futur millor als temps de la quotidianitat i als espais
de la proximitat. La proposta implicava cartografiar la transformació sobre
carrers i places, des de les relacions urbanes. Anys després, al tombant del mil.leni,
es desplegaven nous mapes de revolta: els moviments socials polititzaven la
globalització, i les ciutats emergien com a espais de fraternitat. David Harvey
publicava ‘spaces of hope’, una crida
a traçar geografies urbanes d’esperança, a construir somnis a peu de barri.
Avui el dret a la ciutat retorna amb força, i ho fa de la mà de tres coordenades
globals molt potents: l’era urbana, la rellevància de l’espai en els processos
de canvi d’època, i el nou municipalisme.
1. La
societat industrial va cristalitzar en l’àmbit dels estats; el temps nou que vivim és urbà. Després
de la gran recessió, les ciutats es consoliden com espais clau en la
configuració de la societat líquida i l’economia digital. A Habitat III (Quito
2016) es constata que la majoria de la població mundial és urbana. Les ciutats del
2019 expressen totes les tensions i els reptes del segle XXI: són tan
vulnerables a l’especulació com innovadores i cooperatives; carregades de
tantes vulnerabilitats socials com energies comunitàries; responsables del
canvi climàtic i referents alhora de les transicions ecològiques més avançades.
Es fa tangible avui l’hegemonia del fenomen urbà: les ciutats esdevenen l’epicentre
de la quotidianitat de la majoria, el lloc on s’organitza la disputa entre la
por i l’esperança.
2. En
el marc d’aquesta era urbana, el canvi d’època
desplega una nítida dimensió espacial.
Les lògiques del canvi sociocultural perfilen un escenari de complexitats i incerteses
vitals -en les esferes familiar, laboral, afectiva, residencial...- que
impulsen l’enfortiment de la dimensió de proximitat de l’estat de benestar
(acollida, organització de les cures, cicles de vida...). Les lògiques del
canvi socioeconòmic, d’altra banda, situen la financiarització de l’habitatge
en el nucli de l’acumulació, i dibuixen un escenari de bombolla immobiliària,
risc d’exclusió habitacional, gentrificació i segregació residencial que crida
a l’enfortiment de l’agenda urbana de l’estat de benestar (habitatge social i
control de lloguers, regulació d’usos turístics, millora de barris amb eines de
defensa del veïnat...). El dret a la
ciutat, com a dimensió quotidiana i comunitària de tots els drets bàsics, guanya
força com a espai de reconstrucció d’una ciutadania per al segle XXI.
3. El
canvi d’època genera les condicions per un model social menys jeràrquic en les
seves polítiques. I més municipalista
també en la seva arquitectura: el municipalisme com la dimensió institucional
de la nova espacialitat. Vivim un temps on la política té problemes per
processar els canvis. Apareixen lògiques d’involució i escenaris estatals de
replegament autoritari. Però avança també, en el camp progressista, l’alternativa
municipalista: governs de proximitat –en interacció amb pràctiques d’innovació
social i moviments urbans- com a àmbits d’empoderament col.lectiu, ampliació democràtica
i recuperació de les institucions com a patrimoni popular, reconnectades al bé
comú. Prenen relleu xarxes globals (CGLU, Eurocities, C-40, Sharing Cities,
Cities for Housing...) on les ciutats van teixint aprenentatges i agendes
municipalistes que aborden qüestions estructurals (desigualtats, migració i
drets humans, canvi climàtic..). El municipalisme redibuixa la geografia
de la governança mundial: ciutats i governs locals comencen a esdevenir subjectes
polítics que vehiculen alternatives als mercats globals i a les fronteres
estatals. Les ciutats del segle XXI com a projectes de cohesió, on articular vincles amb
diferències; i el nou municipalisme com a projecte humanitari, on generar alhora comunitat i acollida. Els
territoris possibles de trobada entre obertura i protecció, on construir
equitat i reconèixer identitats.
La majoria de la població del planeta viu a les ciutats;
i la majoria de la població urbana ho fa a les metròpolis, en assentaments humans policèntrics, per sobre del
milió d’habitants i en ràpida expansió. Construir el dret a la ciutat, per tant,
no pot deixar d’implicar processos a escala metropolitana. És al tauler metropolità on es dòna avui el combat entre habitabilitat i
especulació; entre justícia socioespacial i gentrificació. On es desplega la
disputa entre exclusió
econòmica i formes cooperatives
de producció i consum; entre el canvi climàtic i el respecte als límits
ambientals del planeta (mobilitat sostenible, emissions zero, agroecologia
urbana...).
Al segle XXI, el dret a la ciutat és també el dret a la metròpoli.
Hi
ha en marxa, com hem vist, un procés d’enfortiment del govern local, de
construcció municipalista del dret a la ciutat. Els àmbits metropolitans,
tanmateix, (i a diferència dels municipis) mostren encara mancances clau en les seves capacitats de govern, així com grans
fragilitats en la seva arquitectura institucional. Estem davant d’una paradoxa:
vivim l’era de
les metròpolis, però aquestes arrosseguen febleses d’agenda i
democràtiques difícilment explicables. Si bona part dels reptes de futur s’expressen
avui en l’escala metropolitana, semblaria coherent definir una agenda àmplia de
polítiques de resposta. Resulta clar a més que aquesta agenda no és ni serà un
ventall de serveis proveïts en clau tecnocràtica. És un marc de valors en conflicte, de construcció de models. És una realitat de
naturalesa política. I no hauria de quedar per tant al marge de la lògica democràtica
(vincle de representació i dimensió participativa). Es perfila així el repte: caldria transitar cap a una esfera de
democràcia metropolitana, amb capacitat política per construir el dret a la
metròpoli.
A
Barcelona es desplega una realitat metropolitana vibrant. En el terreny institucional, la trajectòria ha estat complexa. Després de l’abolició de la Corporació
el 1987, es va instaurar un model d’agències (mobilitat i medi ambient) i una
mancomunitat de municipis, fins que el 2010 el Parlament va restaurar la plena
institucionalitat. L’actual Àrea Metropolitana (AMB) és un ens territorial amb
un conjunt de competències, on els òrgans i les majories de govern es
configuren a partir de les eleccions municipals (sense mecanismes propis
d’elecció directa). En el terreny
substantiu, la metròpoli ha travessat un cicle de crisi dur i afronta ara nous reptes. Tenim una xarxa
de barris i ciutats dinàmiques, però amb fractures urbanes persistents i nous eixos de vulnerabilitat social
lligats a l’habitatge i a la precarietat laboral. I tenim un espai metropolità
amb procesos de transició ambiental i econòmica en marxa, però amb esquemes persistents
de mobilitat insostenible,
gestió privada dels bens comuns (aigua i energia) i fragilitat en les dinàmiques d’innovació
tecnològica i cooperativa. La metròpoli del 2020 és un territori que ha superat
l’esquema de jerarquia espacial entre Barcelona i una corona crescuda amb
lògica de perifèria. L’AMB és avui una comunitat de municipis interdependents que han forjat els seus propis projectes de ciutat, i que han
dotat l’àrea d’una estructura
policèntrica. És un dens entramat d’identitats i relacions a reconèixer
i governar
Creix avui l’acord sobre la
necessitat d’un salt endavant que impliqui elaborar noves polítiques
metropolitanes de redistribució social, justícia urbana i canvi ecològic. Fer-ho
possible, tanmateix, fa inel.ludible plantejar una qüestió clau: la necessitat
també d’un nou esquema de governança que faci possible construir el dret a la
metròpoli. Des de l’actual AMB, es podria avançar cap a un model amb capacitat política, cooperatiu, obert a la
participació i d’elecció directa. Un model articulat d’una banda per la
hibridació de components supramunicipals (àmplies competències metropolitanes)
i intermunicipals (relacions horitzontals i coproducció de polítiques entre
municipis). I basat d’altra banda en un fort vincle democràtic: elecció
metropolitana directa i instruments de participació (iniciativa i consulta
ciutadana, coproducció de polítiques amb la ciutadania). La dimensió
democràtica, a més, pot esdevenir palanca per enfortir el demos metropolità -un subjecte col.lectiu que s’autogoverna i
genera actors metropolitans- sobre la base d’identitats de barri i de ciutat a
ser també preservades i projectades al futur.
Es
tracta en síntesi d’avançar amb determinació política i col.lectiva cap a un
escenari on sigui possible a Barcelona la construcció metropolitana del dret a
la ciutat. O dit d’una altra forma, la construcció democràtica, cooperativa i
comunitària del dret a la metròpoli. No és fàcil. Però no hi veig cap raó per
l’immobilisme. A Barcelona, més d’hora que tard, s’haurà d’activar i organitzar
l’esperança metropolitana.
Labels:
politica municipal
Subscriure's a:
Comentaris del missatge
0 comments:
Publica un comentari a l'entrada