04 de març, 2014
Síndica de Greuges. Les veus de la ciutadania.
(Cada any, l'Assumpció Vilà, Síndica de Greuges de Barcelona, ens presenta el seu Informe al Ple Municipal. És un molt bon document. Reflecteix la realitat de la ciutat i l'acció pública en defensa dels drets de la ciutadania. M'ha semblat interessant deixar-vos aquí una síntesi de la intervenció que vaig fer, en resposta a la seva presentació. Serveixi també com a nou agraïment i reconeixement a la magnífica tasca de la Síndica).
Vull agrair en nom del
Grup Municipal d’ICV-EUiA a la sra. Assumpció Vilà la presentació del seu
Informe Anual al Consell Plenari de l’Ajuntament, com a Síndica de Greuges de
Barcelona. Valorem que l’Informe s’obri posant sobre
la taula amb coratge les injustícies del moment actual, així com la
reivindicació dels DDHH, de la dignitat i l’autonomia vital com a criteris
irrenunciables per vertebrar el present i el futur de Barcelona i del nostre
model social. Sí, 10 anys de
Sindicatura de Greuges, però l’Informe arrenca afirmant: “no estem de
celebracions”. “L’any ha estat marcat per la
crisi econòmica i la manca de millora dels serveis públics”. I continua dient: “la ciutadania ha de tornar a sentir que les llibertats,
els drets socials i els ambientals són una riquesa col.lectiva a preservar... i
només vivint en una societat justa és possible el ple desenvolupament de les
persones”. Anhel que compartim, i que se situa avui ben lluny de les dinàmiques
dominants de desigualtat social i despossessió ciutadana. És també un valor
fonamental que la Síndica situi els DDHH com a guia per avançar en temps de
crisi. En efecte, com sosté l’Informe “quan hi ha pobresa, quan no es retorna a
la ciutadania en benestar el producte del seu esforç, quan es persegueixen
desorbitadament conductes innòcues, no hi ha ni igualtat, ni llibertat”. És llavors quan cal l’acció pública per
remoure les injustícies, és llavors quan cal la ciutadania activa per reclamar
aquesta acció. I afegiria, és llavors quan el paper de la Sindicatura esdevé
fonamental: acollint i acompanyant la ciutadania; actuant d’ofici per construir
propostes encorades en els DDHH.
No és ara el moment
d’abordar cap anàlisi exhaustiva del conjunt d’aquest Informe; però sí volia
referir-me de forma concreta a algunes qüestions tractades que considerem molt
importants.
En primer lloc a
l’habitatge, al dret de tothom a un habitatge digne com a prioritat
irrenunciable a la ciutat. L’Informe assenyala com continuen els problemes
vinculats a la manca d’habitatges, a vivendes en condicions no dignes, a
l’assetjament sobre inquilins, a reallotjament forçosos, a blocs en estat
ruïnós i al desamparament de famílies desnonades. Coincidim amb la Síndica que
el dret a a l’habitatge no progressa a la nostra ciutat. D’una banda, les
xifres del 2013 posen de manifest una davallada considerable de llicències
d’obra d’habitatges protegits. I pel que fa al lloguer privat, els preus de
mercat segueixen essent una barrera d’exclusió per un gran nombre de persones.
D’altra banda, les mesures contra els desnonaments no han aconseguit grans
millores: ni aquests s’han aturat, ni els habitatges de la Taula d’emergència
són suficients; tampoc no ha funcionat la cessió de pisos buits. La realitat
d’emergència habitacional, com afirma l’Informe, és insostenible en termes de
necessitats socials; coincidim amb la Síndica que cal activar mesures molt més
potents en l’àmbit del lloguer social, la rehabilitació, la lluita contra els
desnonaments i la borsa de lloguer privat. Compartim plenament les recomanacions
pel que fa al nou Reglament de Sol.licitants d’habitatge de protecció oficial,
que ha de donar resposta, amb garantia de dret de ciutadania, a totes les
situacions de necessitat protegibles d’acord a la Llei del Dret a l’Habitatge. No renunciarem a treballar des del nostre Grup per impulsar, en clau
propositiva, l’acció del govern municipal en aquest àmbit. Com tampoc no
renunciarem a seguir confrontant les polítiques inhumanes que rescaten bancs i desnonen
famílies; que preserven privilegis, i retallen drets i vides.
M’hi voldria referir, en segon lloc, a la situació i els
reptes que planteja l’Informe en el terreny de les llibertats públiques i la
participació ciutadana. Un any més, l’Ordenança del civisme esdevé la norma
municipal objecte de reclamacions en matèria de llibertats. Un any més, la
Síndica conclou que es tracta (literalment) “d’una eina coercitiva i estèril
per moltes situacions, en incorporar alhora supòsits d’incivisme i la realitat
de persones en situació d’exclusió social”. L’ordenança s’ha revelat, torna a
sostenir l’Informe, com un instrument generador d’injustícies en la seva
aplicació. I és aquí, on tornem a compartir la doble proposta que ens fa la
Síndica: en un àmbit més operatiu, modificar d’immediat els protocols d’intervenció
que encara avui permeten la denúncia policial de persones vulnerables, i
substituir-los per l’estricte comunicació a serveis socials; en un terreny més
fons, afrontar la modificació global de l’Ordenança per tal de debatre quines
situacions han de ser objecte de protecció més que de sanció. Sí, creiem que
l’eix punitiu ha de ser superat -en la norma i en la pràctica- per l’eix del
respecte, la mediació i l’acció comunitària com elements vertebradors d’un
espai públic de llibertats.
És novament rellevant que l’Informe incorpori reflexions
clau en el terreny de la
participació. La síndica posa èmfasi en un procés rellevant que s’ha produït el
2013, objecte de queixa, i resolt pel
govern en sentit contrari a les recomanacions de la sindicatura: ens referim a
la Iniciativa Ciutadana “Defensem el 0-3 a Barcelona”. La Comissió promotora
s’hi va adreçar a la Síndica demanant empara enfront la negativa del govern a
tramitar la Iniciativa. La resolució fou ben clara: cap element del procés no
podia justificar la negativa municipal. Compartim, a partir d’aquí, la reflexió
que ens fa l’Informe: el que s’espera de l’administració, quan un col.lectiu
impulsa un instrument de participació és foment, col.laboració i suport tècnic.
En definitiva, remoure i no interposar obstacles; com diu la Síndica: “tant per
mandat legal, com per coherència amb el comportament democràtic que s’espera de
la institució municipal”. Coincidim amb la proposta d’impulsar una nova
normativa municipal reguladora de la Iniciativa Ciutadana orientada a
facilitar, no a dificultar, la seva utilització; orientada a oferir suports, i
no càrregues, als col.lectius impulsors.
Finalment, voldria
destacar el capítol dedicat a l’atenció a les persones, on trobem un repàs
exhaustiu a les principals problemàtiques vinculades a l’acció social i la
realitat quotidiana dels col.lectius vulnerables. L’Informe constata com la
pobresa s’ha instal.lat en els barris de la ciutat i com aquesta realitat situa
sota pressió quotidiana el treball dels i les professionals dels serveis
socials. Un treball que ha d’afrontar no només l’enduriment de la realitat sinó
també el desmantellament d’algunes prestacions públiques.
Enduriment de la realitat
d’atur, enfront de la qual l’Informe considera necessari la posada en marxa de
plans d’ocupació en tots els districtes de la ciutat, l’increment dels acords
amb les empreses d’inserció laboral, i l’enfortiment de les polítiques de
formació i ocupació juvenil. I
enduriment també de les retallades. La Síndica constata, com a especialment
antisocial, la retallada de la Renda Mínima d’Inserció, que ha deixat sense
ingressos molts nuclis familiars en situació de pobresa severa. No podem
oblidar que al llarg del 2013 –i en l’actual context de fractura social a
Barcelona- han estat denegades 5.000 rendes mínimes. I no podem deslligar
aquest fet de l’increment de dificultats de cobertura de necessitats bàsiques
per part de moltes famílies, dificultats de pagament del lloguer, dels consums
bàsics de la llar i d’accés a una alimentació digne i autònoma. L’Informe de la
Síndica torna a fer una aposta clara per la Renda Garantida de Ciutadania, desplegant
l’article 24.3 de l’Estatut, com una peça indispensable que ha d’assegurar els
mínims de la dignitat vital de tothom. Ho compartim plenament: seguirem
treballant perquè la ILP en marxa s’acabi materialitzant i perquè l’Ajuntament
segueixi tenint un paper proactiu en aquesta mateixa direcció.
Voldria només afegir, en
aquest apartat, una consideració sobre les persones migrades. L’Informe ens
trasllada un fet molt rellevant: la majoria de situacions tractades per la
sindicatura no tenen a veure amb la condició d’immigants, sinó amb situacions
de vulnerabilitat social compartides per altres persones amb independència del
seu origen. En efecte, no és l’origen de les persones sinó el seu perfil de
necessitats el que activa a Barcelona les polítiques socials. Un element clau
del nostre model d’acollida i interculturalitat que cal preservar. Tot i així,
l’Informe no passa per alt la situació específica de les persones migrades més
vulnerables. La Síndica valora la posada en marxa del Pla d’Assentaments, però
no deixa d’assenyalar el fet paradoxal que és des de la seva aprovació quan
s’han produit més desallotjaments. Enfront d’això, proposa reforçar la lògica
d’inclusió social i laboral com a prova clau de respecte a la dignitat de totes
les persones.
En síntesi, un Informe que esdevé ja, per nosaltres un
estímul a seguir treballant per una Barcelona on tots els projectes de vida es
puguin realitzar en igualtat de condicions; una ciutat democràtica, més humana
i habitable.
Labels:
síndica de greuges
Subscriure's a:
Comentaris del missatge
0 comments:
Publica un comentari a l'entrada