10 de maig, 2014
La ciutat trencada i les polítiques de l'1%
(El 7 de maig, vaig fer una xerrada al Fòrum Nova Economia: "De la ciutat trencada a la ciutat comuna". Us deixo aquí una síntesi de la primera part de la intervenció. El resum de la segona el trobareu al post següent).
La crisi ha generat a Barcelona impactes
socials molt intensos. Des del 2008 la renda per càpita cau un 7% de mitjana.
L’atur s’enfila de les 45.000 a més de 100.000 persones i la pobresa repunta
per sobre del 20%, 300.000 persones a la ciutat. La crisi dispara l’atur i la pobresa, sí; però són les
polítiques injustes les que disparen les desigualtats i l’exclusió. A Barcelona
emergeix una doble fractura social i territorial. I apareixen,
d’altra banda, situacions d’exclusió en forma de veritables agressions a la
dignitat humana.
Aturem-nos breument en la Barcelona de la
doble fractura. En 5 anys la desigualtat entre el 10% més ric i el més pobre ha
passat de 2.5 a 3.5. Aquesta polarització de rendes es projecta, de forma
ampliada, en més segregació urbana: la desigualtat entre els 5 barris més rics
i els 5 més pobres passa de 3 a 4.5; i entre Pedralbes i Ciutat Meridiana (en
els dos extrems) de 3.5 a gairebé 7. Barris populars com la Trinitat Nova, La
Verneda o el Carmel perden entre 13 i 19 punts de renda; alhora, els 5 barris
més rics en guanyen 17. Al Besòs la renda per càpita ha caigut d’11.000 a 9.000€;
mentrestant a la Dreta de
l’Eixample ha crescut de 24.000 a 28.000. A Barcelona s’ha donat una dinàmica
d’empobriment de les capes populars, de la qual n’ha quedat exclòs el segment
més benestant, que ha aprofitat la crisi per seguir acumulant renda; i s’ha
donat, encara amb més força, un procés de guetització urbana del luxe, enfront
els barris compartits per capes mitjanes i treballadores.
Aquesta doble fractura s’expressa també clarament
en els àmbits laboral, educatiu i de salut. El diferencial d’esperança de vida
entre el Raval i Les Corts es dispara per sobre dels 7 anys. L’atur a Roquetes,
la Pau o la Marina multiplica per tres el de Sarrià i per dos el de l’Eixample.
Les retallades educatives linials tenen impactes desiguals: avui sabem que una
plaça d’escola bressol pública multiplica per 6 la probabilitat de fer
batxillerat d’un jove del Bon Pastor respecte d’un jove de la Bonanova o Sant
Gervasi. Dels 10 barris amb més atur, 7 estan entre els que tenen més població
sense estudis. L’ampliació de les àrees educatives de proximitat i el nou barem
d’accés escolar que discrimina la població nouvinguda generen el doble efecte
de fugida voluntària de capes benestants i forçada de famílies vulnerables cap
a escoles-refugi separades i no compartides: és a dir, més segregació
educativa.
La Barcelona de les desigualtats és també la
que vulnera la dignitat humana. S’han rescatat bancs i s’han desnonat persones;
s’ha precaritzat el treball i per tant la vida; s’han privatitzat bens comuns; s’ha
desmantellat la renda mínima i la sanitat universal. Avui a Barcelona hi ha ordres
de desnonaments a diari, més de 130 de llars en risc d’exclusió en el que va
d’any; pobresa laboral, fins i tot teballadors sense sostre; 45.000 persones
en atur de llarga durada, sobretot dones; joves forçats a triar entre precarietat o l’exili laboral forçat. Avui a Barcelona, el
29% dels infants viuen en la pobresa i 2.900 en risc de malnutrició; 2 de cada
3 dones grans tenen pensions de menys de 600€. Avui a Barcelona hi ha 80.000
llars que passen fred i 30.000 talls d’aigua per no poder-la pagar; hi ha 5.000
famílies en pobresa severa i amb la renda mínima denegada. No són només retallades
són les moltes cares quotidianes d’una immoralitat. El que va començar amb
retallades socials ha acabat amb agressions a la dignitat de les persones.
En aquest context, podem traslladar a
l’àmbit municipal una reflexió: si la ciutat s’ha forjat històricament com un
espai de drets compartits, com un àmbit comú de relacions entre persones
diferents, com una proposta d’humanisme quotidià… si això és així, quanta
desigualtat i exclusió pot suportar la ciutat ?; és la Barcelona trencada
compatible amb l’execici del dret a la ciutat ? Crec que no, que la Barcelona
trencada xoca amb el dret a la ciutat; col.lisiona amb la ciutat democràtica,
amb un projecte de comunitat i dignitat. Sense espais comuns, amb geografies
segregades de riquesa i patiment, la ciutat deixa de ser-ho, “canvia de nom”
com deia l’emblemàtic llibre de Paco Candel. Barcelona no suporta més
desigualtat. O construïm la Barcelona comuna o la ciutat democràtica deixa de
ser possible.
Ara i aquí, les polítiques del govern de CiU
combaten o consoliden la Barcelona trencada ?. Crec que de l’acció de govern de
Xavier Trias van emergint tres eixos definitoris. 1) prioritats injustes que
amplien la fractura entre col.lectius i barris; 2) privatitzacions que posen Barcelona en venda; 3) un
model que situa la bombolla turística i el capital financer en el centre de
l’economia urbana.
Primer eix. CiU ha optat per una forta
retallada en els equipaments de l’estat de benestar local: en el patrimoni col.lectiu
de la gent dels barris populars. Una retallada d’inversió del 61% respecte el
mandat anterior, de 300 a només 120 milions. Tisorada molt dura en equipaments que són garantia d’inclusió:
centres de serveis socials, escoles bressol, centres de formació
professional i d’adults, casals de joves, centres d’infància en risc. Polítiques
especialment injustes en l’àmbit educatiu: ni una sola plaça pública nova, quan
5.600 infants han quedat fora del 0-3 i centenars de famílies no han pogut
accedir a escoles de proximitat; 3.000 alumnes més i 600 mestres menys; 2/3
parts de les escoles públiques dels barris vulnerables sense 6ª hora; i un
increment de ràtios a les aules que fa molt difícil mantenir l’atenció a la
diversitat. Trias ha anat a Davos i a Miami però no sap
que passa a les escoles públiques dels barris. El dret a la ciutat ens el
juguem a l’escola Perú de La Bordeta, al Miquel Tarradell del Raval o a la
Bernat de Boïl del Bon Pastor. L’alcalde, en canvi, el situa al Pg de Gràcia o
a la part alta de la Diagonal. Com és possible que la inversió per càpita a Nou
Barris sigui la mateixa que a l’Eixample, amb 56 punts de distància de renda ?
Com s’explica que el govern destini 40 milions d’inversió a les avingudes del
luxe, i retalli alhora la rehabilitació d’habitatges de 25 a 8 milions, o
abandoni els programes de millora dels barris ? Trias transfereix 20 milions al
lobby comercial de la Diagonal, per ampliar voreres i fer lluïr aparadors i
terrasses; ara bé, l’al.luminosi a Trinitat Nova o la remodelació de La Clota sembla
que poden esperar.
L’Ajuntament ha renunciat també a polítiques
de rescat de la dignitat. Els desnonaments són una sagnia quotidiana
a molts barris. Trias va demanar-ne la fi als bancs amb els que treballa
l’Ajuntament. La resposta dels bancs arriba directament als barris en forma de
més desnonaments. En 3 anys l’Ajuntament només ha aconseguit la cessió de 9
pisos buits dels bancs, i en el mateix període els ajuts al lloguer s’han
retallat a la ciutat de 24.000 a poc més de 8.000. El Prat,
l’Hospitalet o Santa Coloma destinen entre 3 i 4 vegades més recursos a lluitar
contra la pobresa energètica que Barcelona. La cobertura de les beques menjador
ha caigut 10 punts, del 35 al 25% de cobertura dels infants en situació de
pobresa a la nostra ciutat. Són renúncies injustes que també amplien fractures.
I que ningú pensi que no hi ha recursos.
L’Ajuntament ha fet més de 180 milions de superàvit en els últims 2 anys, xifra
que visualitza una política pressupostària insensible i dogmàtica. Un govern
austericida que complau les agències de rating, mentre renuncia a combatre la
ciutat trencada. Mai havíem tingut un Ajuntament tan ric amb una ciutadania tan
empobrida.
Segon eix. Privatitzacions que posen
Barcelona en venda. El govern municipal ha impulsat un gir discursiu: del model
a la marca. Els models de ciutat es fonamenten en valors, la marca Barcelona en
l’obtenció de plusvàlues. La Barcelona espai de ciutadania va sent substituïda
per la ciutat com a plataforma d’aterratge del negoci privat. Pas a pas, és una
lògica que avança per mitjà de pràctiques concretes, amparades per un nou relat
que intenta dotar-les de sentit. Decisions i pràctiques que van mercantilitzant
la ciutat. Avança la frontera d’allò que es pot comprar amb diners: espais,
serveis, patrimoni, equipaments. Si l’oportunitat de negoci es produeix en el
camp de les noves tecnologies urbanes, llavors li diuen smart city. Barcelona
esdevé marca; l’Ajuntament pren decisions perquè la marca generi beneficis
privats. La seva distribució equitativa no sembla estar a l’agenda. La lluita
contra la fractura digital tampoc no forma part de l’imaginari smart. L’espiral
avança i va colonitzant diferents dimensions de la realitat urbana. Alguns
exemples.
Es privatitza l’espai: l’ordenança de
terrasses mercantilitza voreres i places, tira per terra 30 anys de lluita per
l’accessibilitat universal; la Marina de Luxe privatitza el Port Vell en clau
elitista i el situa com a punta de llança del negoci immobiliari a la
Barceloneta; al veïnat d’Horta se li expropien els usos comunitaris de la Plaça
Botticelli, per fer-hi un pàrquing privat al servei d’una nova superfície
comercial. Es privatitzen serveis: s’atorga el cicle integral de l’aigua a
Agbar i després s’apugen els preus per blindar-li els beneficis; el govern es
ven els aparcaments públics més rendibles i renuncia a un instrument clau de
política de mobilitat; el servei públic de bicicletes ha canviat de nom, es diu
ara Vodafone-Bicing en una operació de colonització privada d’un servei fins
ara inèdita. Es privatitza també el patrimoni: el Pla d’Usos de Ciutat Vella obre
bona part del patrimoni protegit al negoci hoteler; els recintes de Sant Pau i
del castell de Montjuïc han deixat de ser espai públic, ara l’accés té preu;
fins i tot, s’han venut un patrimoni simbòlic, immaterial: les paraules que
nomenen els llocs de la nostra memòria i la nostra quotidianitat: els noms de
les estacions del Metro, com a Madrid. Abans el model Barcelona era molt
diferent al de Madrid. Ara les marques s’hi assemblen; es produeix una
convergència urbana neoliberal: el negoci banalitza i uniformitza les ciutats.
Finalment, es privatitzen equipaments. Des de la gestió de les noves escoles
bressol, fracturant la xarxa municipal, fins al Casal Infantil El Drac a La
Verneda-La Pau, des de sempre gestionat per una entitat social i avui en mans
d’una multinacional.
En un projecte públic, de ciutadania urbana,
no hauria de tenir cabuda la mercantilització dels bens comuns. Els diners no
haurien de poder tancar el MNAC per una festa de luxe i banalitat; ni la Plaça
Catalunya per posar-hi una pista de gel; ni el Port Vell per omplir-lo de
megaiots. Posats a tancar, la ciutat comuna té deures per fer: tancar el CIE de
la Zona Franca, la Caserna del Bruc, la Comisaria de Via Laietana o el Casal
Tramuntana. Però no, això no forma part de l’imaginari de la marca.
Tercer eix. El model econòmic urbà. El
govern de Xavier Trias està optant per impulsar un model més connectat al
monocultiu turístic que a la diversitat productiva; més vinculat al capital
financer que a l’economia cooperativa; amb més precarietat que ocupació de
qualitat; poc ecològic i obert a grans projectes ambientalment agressius. Un
primer apunt que em sembla clau. Xavier Trias renuncia a situar la lluita
contra l’atur com a prioritat política. Afirma que el suport a l’emprenedoria
individual i al teixit empresarial generarà creixement i ocupació. Concepció no
només neoliberal, sinó desmentida sempre pels fets. Per combatre l’atur cal
situar en el centre de l’estratègia polítiques actives d’ocupació potents i
arrelades al territori. El govern municipal, en canvi, abandona el programa
Treball als Barris i desmantella la dimensió ocupacional de Barcelona Activa.
En la fase de més atur retalla un 30% les polítiques públiques i 8.000 persones
aturades deixen de ser ateses en programes d’inserció laboral.
El relat del govern situa el turisme en el centre de l’agenda
econòmica local. Un turisme sense límits i reticent a la regulació pública. Un
entramat de monopoli hoteler en el disseny del model, i de neoliberalisme urbà
en l’abordatge dels seus impactes sobre els barris. En clau econòmica i
laboral, sembla cavalcar sobre una dinàmica de bombolla que reprodueix la
lògica que ens ha portat a la crisi. D’altra banda, el sector va ocupar l’any
passat 19.400 persones menys que el 2012, i amb una precarietat galopant que
contribueix a l’increment de les desigualtats. En clau veïnal i ciutadana, el turisme genera avui a molts
barris problemes de mobilitat que xoquen amb objectius ambientals, problemes
amb els apartaments turístics que xoquen amb objectius de convivència, i dinàmiques
de substitució del comerç urbà que cohesiona els barris, per activitats d’explotació
del filó turístic que banalitzen la ciutat. En síntesi, un model que
parctematitza les trames urbanes, concentra els seus beneficis, i dispersa
costos i precarietat.
Al costat del turisme, el govern municipal
ha mostrat sintonia amb una dinàmica de grans operacions econòmiques en el
territori contràries a un model sostenible. Xavier Trias ha hagut d’ajornar la
candidatura als Jocs d’Hivern. Un projecte no abandonat que seguirem
confrontant. El govern municipal va obrir la porta a la derrotada Eurovegas des
de la mateixa lògica on avui situa el seu acord amb Barcelona World, o el regal
de 16 milions del pressupost municipal a la Fórmula-1. D’altra banda, el govern
municipal no ha dubtat tampoc a avalar o directament impulsar operacions que
situen el capital financer com a motor de sectors i espais estratègics de
l’economia urbana. Fons d’inversió que alimenten la bombolla turística amb la
petensió de convertir la Torre AGBAR o el Deutsche Bank en hotels de luxe. Fons
d’inversió que entren al Port de Barcelona per atraure iots de luxe amb
banderes de paradisos fiscals, amb un possible rastre de blanqueig de diners.
M’he
referit a polítiques que alimenten dinàmiques de fractura social, privatització
urbana i bombolla econòmica. Aquestes polítiques no haguessin estat possibles
des d’una pràctica de democràcia participativa. La participació és la millor
garantia per fixar el govern de la ciutat a l’interès col.lectiu. En canvi, les polítiques de l’1%, de la
ciutat trencada, demanden opacitat en les formes de governar. Només així són
possibles. Ciutat neoliberal i buidatge democràtic van de la mà. Xavier Trias
governa d’esquenes a la ciutadania: tanca la porta a la Plataforma 0-3 per
poder privatitzar la gestió de les bressol; i a la Federació d’Entitats de Sant
Andreu l’Harmonia per poder privatitzar la gestió del Casal de Barri; no
convoca els Consells de Barri per poder suprimir línies de bus; ni als Consells
de Salut per poder tancar serveis d’urgències. D’altra banda, Xavier Trias governa
segrestat per interessos privats: no frena el drama humà dels desnonaments per
no enfrontar-se als bancs; obre la porta al pelotazo de La Maquinista i reforma
el Passeig de Gràcia al servei dels lobbies comercial i hoteler. Privatitzen el
govern per privatitzar la ciutat.
Labels:
Barcelona,
drets humans,
drets socials,
retallades,
Trias
Subscriure's a:
Comentaris del missatge
0 comments:
Publica un comentari a l'entrada