22 de març, 2016
Nou subjecte polític i democràcia en comú
(Article publicat a la Revista Treball (Tribuna Oberta sobre confluència) el 22 de Març del 2016)
A l’Abril farem l’assemblea nacional d’Iniciativa.
Hauran passat tres anys des de Viladecans. I moltes coses al nostre entorn, que
hem tingut la sort de viure. Grans energies ciutadanes han desencadenat canvis
rellevants: el procés pel dret a decidir, el nou municipalisme, l’escenari
constituent, el desafiament plurinacional al búnker bipartidista. ICV hem
format part de tots ells, de l’onada ciutadana del canvi, al costat de la gent
i d’altres actors polítics. Avui podem afirmar que les nostres apostes de
rescat social, referèndum, empoderament democràtic i confluències han estat
eines útils en mans de la gent senzilla, de la majoria. I segueixen tenint, alhora,
una enorme càrrega de futur. No tot ha estat fàcil, no podia ser-ho; però ha
estat apassionant i positiu. I sí, avui les desigualtats colpegen fort, la
vulneració dels drets humans encara més, i la sortida democràtica al conflicte nacional
no sembla quedar a prop. És per tot això que cal renovar i enfortir apostes.
Estic segur que a l’assemblea ho farem. Per seguir avançant en totes les
dimensions.
N’hi ha una de molt central: el procés a transitar
des de les confluències d’avui a la cooperativa de demà. L’emergència del
nostre nou espai polític és ja un fet; el repte és ara convertir-lo en un
subjecte col.lectiu per guanyar. Haurem de fer-ho bé i relativament ràpid. Serà
clau el procés, que haurà d’estar travessat per valors col.laboratius i
democràtics. I per actituds de dignitat i audàcia: d’aportació d’un llarg i
extraordinari bagatge a un escenari de mestissatge i innovació política a
l’alçada dels canvis que vivim, de l’esperança de la gent. En el procés de configuració
del nou subjecte, hi ha un aspecte que anirà esdevenint rellevant: la seva
identitat política i el relat que la forjarà; els elements referencials en el camp
de les idees; els continguts i els factors emocionals que operaran com a palanques
d’implicació i mobilització col.lectiva. I més en concret: la validesa
simbòlica i la necessària resignificació del concepte esquerra. És encara avui l’apel.lació a l’esquerra un marc creador de valor polític, i d’apropiació ciutadana
d’aquest, per canviar la vida de la gent?. Val la pena desgranar alguns elements
de reflexió
Ampliem el focus i partim d’una idea molt genèrica.
Al llarg del temps s’han proposat diversos marcs per interpretar les principals
lògiques –o valors predominants- que regulen cadascun dels àmbits de la
societat (institucional, mercantil, associatiu, comunitari i familiar). Molts d’aquests
marcs interpretatius s’han construit a partir de dos criteris. En primer lloc, la
defensa d’un major o menor pes relatiu
de cada àmbit en relació a la resta. Així, per exemple, el model neoliberal aposta
per reduir l’esfera institucional per tal d’expandir la lògica del mercat.
L’estatista, en canvi, promou la desmercantitlització per mitjà de l’ampliació
del radi d’acció institucional. O el model de governança en xarxa es presenta
com a limitador simultani de les dinàmiques estatista i mercantil, desplaçant
la regulació a l’articulació d’entramats d’actors de naturalesa diversa. El
segon criteri: l’assumpció que cada àmbit incorpora una lògica pròpia que el defineix. Els mercats tendeixen a caracteritzar-se
com a generadors simultanis de riquesa i desigualtats, i els estats com a
correctors d’aquestes últimes. Les esferes associativa i comunitària solen
presentar-se com a dipositàries de valors de reciprocitat i ajuda mútua. Mentre
que les famílies se situarien com l’àmbit principal de la protecció i les
cures.
Resulta rellevant el fet que sobre aquestes bases
conceptuals han cristal.litzat –en el context de la societat industrial que
deixem enrere- marcs ideològics i divisòries polítiques que heretem avui. Així,
l’eix dreta-esquerra clàssic s’ha dotat de sentit a través de la dicotomia ideològica
entre mercats i institucions, amb les seves respectives i enfrontades lògiques
de creixement i redistribució. Les opcions promotores del gir relacional han cercat una certa transversalitat en l’eix
anterior, subratllant en canvi els valors solidaris que vindria a comportar l’enfortiment
del teixit social i comunitari. Madurava finalment un pol conservador -poc
procliu tant al mercat com a allò col.lectiu- i defensor d’una lògica familiarista
de protecció, vinculada a relacions patriarcals de gènere, i a pautes tradicionals
de distribució de les cures.
Palpem ara, potser amb un cert desconcert, com la nova
societat sorgida de la dinàmica del canvi d’època fa trontollar bona part dels
marcs i els imaginaris ideològics de les últimes dècades. L’eix estat-mercat i
el seu correlat polític esquerra-dreta se’ns queda curt. Cap altre intent de
generar dicotomies simples no acaba de funcionar. Sembla que es trenquin les
costures de totes les ideologies, enteses com a propostes forjades des d’alguna
de les polaritats preexistents. Cada esfera de la societat, d’altra banda, guanya
complexitat; i totes elles s’obren a lògiques i valors que no formaven part del
seu bagatge clàssic (observem institucions que no serveixen a la gent, accions
col.lectives de to corporatiu... però també economies del bé comú, famílies
igualitàries...).
Tot això ens obre molts interrogants. Un d’ells,
com dèiem abans, té a veure amb l’oportunitat o no de mantenir operatiu el
concepte esquerra; de seguir fent-lo
funcionar com a element d’identitat ideològica, com a marc d’un relat
emancipador de futur. La resposta no pot ser simple. No ho és en la teoria.
Molt menys si es tracta de concretar una narrativa política que permeti una lectura ciutadana del nou
subjecte, com a espai de transformació. Aquesta resposta no passa, al meu
entendre, ni per menystenir la càrrega de raons i emocions de la idea d’esquerra; ni per blindar-la com a
concepte-refugi davant les incerteses i els reptes emergents del nou temps. La
societat, els barris, la vida quotidiana, segueixen creuats per asimetries i
injustícies múltiples; per desigualtats vitals. No sembla que davant d’això
l’aposta transformadora pugui descansar en cap mena de transversalitat.
Tanmateix, si estem forjant un nou subjecte, no caldria també articular marcs
innovadors de mobilització?; construir relats que arrelin en el nou temps i
projectin al futur propostes d’esperança?. Crec que sí.
Només dues pinzellades breus. D’una banda, caldria atrapar
l’oportunitat de resignificar l’esquerra cap a una gramàtica constituent, cap a
l’articulació d’una democràcia en comú. Un comú democràtic on forjar una nova
institucionalitat amb coproducció
ciutadana de polítiques; on desenvolupar una esfera econòmica cooperativa, fent
possible la generació i apropiació col.lectiva de valor; on apostar a fons per
un teixit comunitari creador de drets des de baix; on enfortir la lluita pel
dret a la ciutat, i per la justícia ecològica i de gènere. Una democràcia en
comú on treballar per fer tangibles totes les sobiranies: l’autodeterminació
personal i la col.lectiva. D’altra banda, caldria atrapar l’oportunitat de resignificar
l’esquerra en termes de pràctiques i valors, més que en clau ideològica. Cal aprofundir
la narrativa de canvi transformador per proximitat a la gent. Si l’esquerra implica
formar part de les lluites i les esperances de la gent senzilla, haurem guanyat
alhora radicalitat i sentit comú; haurem adquirit alhora potencial
transformador i majoritari. Possibilitat real de guanyar i de construir
hegemonia. El repte continua sent apassionant. Des d’ICV, com sempre, el
mirarem al ulls. Per anar molt més enllà, per contribuir a situar el futur en
mans de la gent, en el comú democràtic.
Labels:
confluència,
ICV
Subscriure's a:
Comentaris del missatge
0 comments:
Publica un comentari a l'entrada